tisdag 4 november 2008

The sun, the moon, the stars all bear my seal



Då såg jag ett vilddjur stiga upp ur havet; det hade tio horn och sju huvuden, och på sina horn hade det tio kronor och på sina huvuden hädiska namn. Och vilddjuret, som jag såg, liknade en panter, men det hade fötter såsom en björn och gap såsom ett lejon. Och draken gav det sin makt och sin tron och gav det stor myndighet. Och jag såg ett av dess huvuden vara likasom sårat till döds, men dess dödssår blev läkt. Och hela jorden såg med förundran efter vilddjuret.
Johannes Uppenbarelse, 13:e Kapitlet


Norrtelje grundades 1622 av Gustav II Adolf som föreskrev att staden skulle ha ”ett oprest ankare” i sitt stadsvapen. Hundra år senare brändes staden ner av ryssarna. Norrtelje är beläget cirka 68 kilometer nordöst om Stockholms centrum och 72 kilometer från Uppsala. Jag bodde utanför staden en tid i mina tonår.
Varför stadsvapnet innehåller ett satanskors och två djävulssvansar har jag inte en djävla aning om.






Inga kommentarer: